onsdag 22 oktober 2008

Väder och vind! Grönsak och soppa!


Oj vilket väder det är nuförtiden! Vaknade i morse vi fyra tiden av en rejäl åsk-knall! Sedan så har det ju regnat floder och även haglat. Fast det kanske bara är vanligt höst väder. Eller klimatförändringar? Ja vem vet?
Idag på jobbet fick barnen smaka och gissa en ny grönsak. Eftersom vi har sparkrav i vår kommun så är det nu svårt att köpa grönsaker som inte har för högt kilopris. Det blir nästan bara vitkål och morötter. Senast jag beställde varor så sa min säljare att kålrabbi var billig och att den kan man äta "rå" och ha på grönsaksfaten. Hade bara hört namnet förut. Det visade sig att barnen tyckte den var ganska god, men ingen kunde gissa vad det var. Tänk alltid lär man sig nåt nytt!
Imorgon är det Torsdag och det är nog min favorit dag. Då gör jag alltid soppa.
Denna gången blir det morotssoppa, min favorit! Barnen gillar soppa och det känns extra kul. Det känns som att folk inte längre lagar soppa hemma. Det är synd, för man kan göra dem väldigt matiga, snabbt går de oftast, billiga och nyttiga råvaror kan man ha i och sen ett gott bröd till. Eller en god efterrätt, för det kan man verkligen äta utan dåligt samvete efter en sopptallrik!
Soppan borde få bättre rykte! Kanske man kan införa soppans dag ,inte bara kanelbullens och ostkakans. Det tycker jag iallafall!

1 kommentar:

Anne sa...

... hur var det med att uppdatera..!?! ;)gulans